Interviews

De rijschool met nèt dat stukje meer!

Aan het woord is Robin Siemes, oprichter en eigenaar van rijschool Into Traffic. Hij is vijf jaar geleden met zijn rijschool begonnen. Daarvoor werkte hij als verkoopmedewerker in een herenmodezaak.

Robin vertelt over zijn omslag naar het ondernemerschap en hoe goed hem dat bevalt: “Langzaamaan veranderde de manier van werken in de winkel en werd steeds meer vanuit het hoofdkantoor gedelegeerd. Op het laatst liepen we met een oortje in door de winkel, in rechtstreeks contact met de leidinggevende en andere collega’s, terwijl we tegelijkertijd klanten in de winkel moesten helpen. Dat werkte bij mij niet, ik kon de klant naar mijn gevoel niet meer goed genoeg bedienen en raakte de uitdaging kwijt.

Hoe ik op het idee gekomen ben om een rijschool te beginnen? Vrij onorthodox eigenlijk, tijdens een vakantie in het buitenland. We hadden een auto gehuurd. Mijn partner had geen rijbewijs, maar wilde heel graag eens een klein stukje proberen te rijden. Op een afgelegen terrein heeft hij eventjes achter het stuur gezeten en een paar meters langzaamaan gereden op mijn instructie. Kennelijk legde ik het goed uit, want hij zei: ”Waarom word jij geen rij-instructeur?” Zo is het eigenlijk gekomen. Eénmaal terug in Nederland ben ik met de opleiding tot rij-instructeur begonnen en heb de WRM-pas gehaald (Wet Rij-instructeur Motorrijtuigen). Ik heb toen eerst 2,5 jaar als franchise-nemer bij een grote landelijke organisatie gewerkt. Vanuit die franchise-constructie leaste je een bestickerde auto en kon je meteen starten. Dat heeft natuurlijk zo zijn voordelen, zeker in het begin, maar na een tijdje had ik de smaak te pakken en wilde ik liever helemaal voor mezelf beginnen.

Vrij recentelijk ben ik, naast het geven van rijles, ook begonnen met zelf een rij-opleiding op te zetten. De aanvraag van leerlingen is namelijk hoog en er zijn te weinig instructeurs. Ondanks corona gaat het vrij goed en de business groeit alleen maar door. Als ik zou willen, zou ik werkweken van wel 60 à 80 uur kunnen draaien, maar ik maak wel een bewuste keuze daarin en ben selectief. Door de coronamaatregelen liggen de rijlessen weliswaar stil, maar ik verkoop nu de lespakketten online.

Wat mij anders maakt dan andere rijschoolhouders? Ik onderscheid me door de manier waarop ik mijn klanten vooraf informeer. Ik heb een hele uitgebreide website, waarop mijn klanten precies kunnen lezen wat ze kunnen verwachten. Ik maak nèt dat stapje extra voor ze.

Mijn lesauto’s beschikken naast een extra rem en koppeling ook over een extra gaspedaal. Ik kan als rij-instructeur dus het gaspedaal overnemen, zodat de klant zich dan volledig kan concentreren op bijvoorbeeld het sturen. In de eerste fase leer ik de klant in twintig lessen om de auto onder controle te krijgen. We gaan eerst met het sturen aan de slag. De leerling is dan alleen met het sturen bezig en kan zich beter concentreren. Door deze methode haal je sneller je rijbewijs.

Sinds oktober 2020 ben ik met mijn bedrijf in Facility Point Arnhem gevestigd. Daar deel ik een kantoor met Jeroen de Haar van Deviced (https://www.deviced.nl). Tot dat moment werkte ik vanuit huis.

Wat ik het leukste vind aan ondernemen? De uitdaging in het ondernemersschap zit er voor mij in om mijn klanten juist nog beter te bedienen dan ze verwachten of gewend zijn. Ook haal ik ontzettend veel voldoening uit het begeleiden van leerlingen naar het rijbewijs toe. Speciaal voor mensen met autisme of ADHD bied ik de ‘rijbewijs-in-stappen-methode’, waarbij ik hen stap voor stap uitleg hoe autorijden werkt. Ook dat geeft mij veel voldoening en is bovenal ontzettend leuk om te doen.

Wil je meer weten? Kijk dan op www.intotraffic.nl.

Leave a Reply

Your email address will not be published.