Uncategorized

In gesprek met de architect

De nieuwbouw is in volle gang, Facility 2.0 komt eraan. Deze zomer wordt het opgeleverd.

Aan de architect, Guido Wezenberg, vroegen we wat de insteek was voor het nieuwe ontwerp. We zijn in gesprek met hem en zijn collega Remco ten Broeke.

De insteek van het nieuwe ontwerp voor Facility Point moet het mogelijk maken dat ondernemers elkaar er op een laagdrempelige manier ontmoeten. Daarom is gekozen voor transparantie in de gangen, kantoren en de vergaderruimtes. Voor sommige bedrijven is het wat minder handig als men vanaf de gang naar binnen kan kijken. Daar is uiteraard ook in voorzien, op de tweede en derde verdieping van het pand is voldoende privacy.

De huidige bewoners van Facility Point weten het al: per verdieping worden twee hoeken gerealiseerd met coffeecorner en zitjes. Hier kan men even rustig met elkaar overleggen of ontspannen.
De ontvangst in de centrale hal wordt een echte eyecatcher, geïnspireerd op het hotelbalie-idee. Van hieruit wordt bezoekers een warm welkom geheten en wordt koffie geserveerd.

Praktisch

Guido en zijn collega’s zijn zelf ook bewoner van Facility Point: Studio Wezenbergis er al sinds 2016 gevestigd. Je zou er misschien niet zo snel een architectenbureau verwachten. De keuze destijds was vooral praktisch ingestoken, ook voor de klanten. “En kies je voor huisvesting in Facility Point, dan levert dat ook meteen een volwassen uitstraling op.”

Projecten

Die keuze heeft hem geen windeieren gelegd. Studio Wezenberg heeft tal van andere prachtige projecten gerealiseerd. Aan de muur van de gang naar het kantoor hangen grote fotocollages van onlangs gerealiseerde projecten. Zo heeft het bureau voor een monumentaal pand in de Burgemeesterswijk in Arnhem een contrastrijke uitbouw ontworpen en zijn nieuw te bouwen woningen in Doesburg ontworpen.

Zakelijke markt

Guido vertelt dat ze ook graag voor de zakelijke markt werken. Voor beleggers bijvoorbeeld, als een pand een andere functie moet krijgen, zoals een kantoor dat in een woning omgezet moet worden. Ook is een industriële hal gerealiseerd en werkt het bureau voor internationale retailers, zoals Zara en TK Maxx in het voormalige V&D pand in het centrum van Arnhem. “Dat is erg dynamisch en ligt ons goed. Er is een deadline, er moet voortgang blijven, er moet doorgepakt worden. Wij nemen de klant aan de hand om met hem de beslissingen te nemen.”

Blije gebruikers

Remco vult aan dat het ook vaak een kwestie is van analyseren en puzzelen. Het vinden van een oplossing die niet meteen voor de hand ligt, vormt voor hem juist de uitdaging. Het is duidelijk: Studio Wezenburg is het niet puur om de kunst te doen; juist de functionaliteit en het uiteindelijke gebruik van het pand staat bij hen voorop. Uit ervaring weten zij dat emoties van klanten een behoorlijke rol kunnen spelen. Zij noemen het daarom een creatief-emotioneel-technisch vak. Dat levert blije gebruikers op.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *